Forum starlet club pl Strona Główna
POMOC RejestracjaSzukajFAQ Rejestracja Zaloguj
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 2
Idź do strony 1, 2  Następny
kola - felgi, opony, sruby, itp.
Autor Wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post kola - felgi, opony, sruby, itp. 
Z racji na pojawiajace sie co jakis czas watki (pytania) na ten temat postanowilem zebrac to wszystko razem "do kupy" wynikiem czego jest ponizsze opracowanie. Mam nadzieje ze pomoze w rozwiazaniu jezeli nie wszystkich to przynajmniej wiekszosci nasuwajacych sie pytan i watpliwosci.
Jezeli uwazacie ze cos wymaga poprawienie, uzupelnienia lub dodania to dajcie znac, nikt nie jest nieomylny i wszechwiedzacy Wink
Pozdrawiam i zapraszam do lektury Rolling Eyes



FELGI

Każda felga posiada kilka cech, które świadczą o możliwości lub niemożliwości zastosowania jej w danym aucie:
1. średnica felgi - jest wyrażana w calach. Jest to główny wymiar, który pozwala na dobór opony. Logicznym jest, że nie da się założyć opony o innej średnicy czyli ani mniejszej (nie wejdzie) ani większej (spadnie).
2. szerokość felgi - wyrażona w calach. Ten wymiar mówi, jak szerokie opony możemy na tą felgę założyć. Wymiar ten również ma pośredni wpływ na to, czy koło zmieści się w naszym aucie czy też nie - o tym dalej.
3. średnica otworu centrującego - wyrażona w milimetrach. Otwór centrujący to nic innego, jak miejsce, w które wchodzi piasta koła. Oczywistym jest fakt, że mniejszy otwór centrujący w feldze nie pozwoli na montaż felgi w aucie o piaście większej średnicy. Odwrotna sytuacja, czyli większy otwór centrujący a mniejsza średnica piasty umożliwia bezproblemowe zastosowanie felgi. Mamy do dyspozycji tzw. pierścienie centrujące, które "zmieniają" średnicę piasty na większą i dopasowaną do otworu centrującego felgi. Dlaczego należy je bezwarunkowo stosować? Ponieważ główne obciążenie podczas jazdy po nierównościach przejmuje piasta koła. Jeżeli nie będzie pierścieni centrujących, to obciążenie to w całości przejmą śruby kół, co w skrajnym wypadku może się skończyć ścięciem łbów i odpadnięciem koła. Zapamiętaj: śruby są do ustalenia położenia koła względem piasty, a nie od przejmowania siły ścinającej, bo od tego jest piasta. Jazda bez pierścieni centrujących to też rujnowanie własnego portfela - koła mają bicie (trzepie kierownicą) a to odbija się na zawieszeniu i układzie kierowniczym... Wybijają się zdecydowanie szybciej końcówki drążków kierowniczych, elementy metalowo-gumowe zawieszenia, amortyzatory, sworznie wahaczy... To tak, jakbyś ciągle jeździł po wyboistej drodze i zawieszenie musiałoby non stop pracować.
4. liczba otworów mocujących i ich rozstaw - rozstaw wyrażony w milimetrach. Określa ile śrub jest potrzebnych do zamocowania koła na piaście i jak szeroko są względem siebie rozstawione otwory mocujące.
5. ET - popularnie zwane "offsetem", wyrażone w milimetrach. Jest to można by powiedzieć "współczynnik odsadzenia" felgi od piasty. Dokładne wyjaśnienie poniżej.

Istotną sprawą jest także przetłoczenie felgi - kształt tarczy koła. Po założeniu na samochód, trzeba sprawdzić czy koło się swobodnie obraca i czy jest dosyć miejsca pomiędzy felgą a zaciskiem hamulcowym, żeby w przypadku, gdy założymy nowe tarcze i klocki hamulcowe wszystko będzie w porządku.


PRZYKŁAD:
Rozszyfrujmy parametry przykładowej felgi, np. 8J16 ET25 4x100/56,6

8J - szerokość felgi w calach, czyli 8 cali czyli 203,2mm szerokości.
16 - średnica felgi czyli 16 cali
ET25 - odsadzenie felgi względem piasty równe 25mm
4x100 - 4 otwory montażowe na śruby, oddalone względem siebie na 100mm
56,6 - średnica otworu centrującego na piastę

Aby każdy czytający miał jasność o czym mowa, to zajmiemy się innymi zagadnieniami - poniżej.


ET czyli offset
Odsadzenie felgi jest cechą, która najprościej mówiąc wskazuje nam, czy felga będzie bardziej schowana pod błotnikiem (w głąb) czy też bardziej "na sportowo" nieco wysunięta ku obrysowi błotnika (na zewnątrz).
Jak interpretować ET?
Zacznijmy od tego, z jakim ET będziemy mieć do czynienia. Mamy ET ujemne, dodatnie i zerowe. Aby zrozumieć zasadę, poniżej rysunek poglądowy:



Powyżej mamy przedstawioną felgę w przekroju poprzecznym. Widać zaznaczoną oś symetrii felgi, czyli dokładnie połowę jej szerokości oraz widać płaszczyznę mocowania felgi do piasty, czyli miejsce styku felgi z piastą. Wskazano również na odległość między tymi dwiema płaszczyznami i opisano ją powyżej jako ODSADZENIE FELGI. W wypadku tej felgi mamy do czynienia z ET dodatnim i najczęściej z takim ET będziesz się spotykał.
Praktycznie niespotykane są felgi z ET 0 czy też ET ujemnym. Poniżej kolejny rysunek:



Różnice pomiędzy rysunkami są jaskrawe - takie było moje zamierzenie. U góry ET40, na dole ET5. U góry odsadzenie na 40mm, na dole na 5mm. Po chłopsku rzecz ujmując: felga z ET40 będzie bardziej schowana pod błotnikiem niż felga z ET5, czyli felga z ET5 będzie bardziej wystawać na zewnątrz niż felga z ET40.


Jak dobrac odpowiednie kola do swojego auta?

Jest to uwarunkowane kilkoma czynnikami:
- jakie jest ET felg
- jaka jest szerokość felg
- jaka jest szerokość opon


PRZYKŁAD:
Mamy seryjne koła, 175/70R13 z felgami o ET49 i szerokości 5 cali

Liczymy:



Ile obecnie wystaje nam koło od płaszczyzny piasty?

Jeśli ET wynosi 49mm, a felga ma 5 cali czyli 128mm, to od płaszczyzny piasty odstaje na 15mm, bo: 128mm/2=64mm i 64mm-49mm=15mm. Rant felgi odstaje od piasty na 15mm. Ile odstaje bok opony? 175/2=87,5mm-49=38,5mm - i tyle KOŁO odstaje od płaszczyzny piasty.
Weź więc dokładne dane felg i opon, które zamierzasz kupić i po prostu policz, czy ci się zmieści. Z reguły da się upchać nieco bardziej wystające koła niż fabryczne - najprościej jest zdjąć koło, na płaszczyznę mocowania koła na piaście przyłożyć liniał i zmierzyć linijką czy miarką, jaka jest odległość do wewnętrznego rantu błotnika. Masz tym samym informację, jakie jest maksimum szerokości kół bo jesteś w stanie sobie to policzyć



OPONY:

Mając dobraną felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednią oponę. Główną zasadą jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć naszą starą oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należy sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, która mniej więcej możne określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Różnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm.


PRZYKŁAD:
Rozszyfrujmy parametry przykładowej opony, np. 175/60 R13 82T

175 - szerokość opony w mm
60 - wysokość opony podana w procentach - jest to ilość procent szerokości bieżnika opony, w tym wypadku 60% z liczby 175
R - oznaczenie opony radialnej (dla opony diagonalnej - D)
13 - średnica osadzenia opony na feldze wyrażona w calach
82 - indeks nośności (w tym przypadku 475 kg)
T - symbol dopuszczalnej prędkości (w tym przypadku 190 km/h)

Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co może się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgnięcie się z felgi i samochód może się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.

Letnia opona ma za zadanie zachować dobrą przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdującą się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, że oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody. Opona zimowa musi zachować swoją elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zimą. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnią. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoją przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155.

Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kół)
- Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.


Najpopularniejsze indeksy nośności:
50 - 190 kg
60 - 250 kg
65 - 290 kg
70 - 335 kg
75 - 385 kg
80 - 450 kg
85 - 515 kg
90 - 600 kg
95 - 690 kg
100 - 800 kg


Najpopularniejsze oznaczenia dopuszczalnej prędkości:
P - 150 km/h
Q - 160 km/h
R - 170 km/h
S - 180 km/h
T - 190 km/h
U - 200 km/h
H - 210 km/h
V - 240 km/h
W - 270 km/h
Y - 300 km/h


Pozostałe oznaczenia oznaczenia:

2504 - oznaczenie daty produkcji opony (25 tydzień 2004 roku), czyli tzw. DOT
Tubeless - oznaczenie opony bezdętkowej
Tube type - oznaczenie opony dętkowej
Rotation - strzałki określają w którą stroną opona ma się obracać, czyli mamy do czynienia z oponą kierunkową, która MUSI być tak założona, aby obracała się zgodnie z zaleceniem producenta
M + S - z angielskiego mud and snow czyli błoto i śnieg. Najpopularniejsze oznaczenie opony zimowej.

Wszystko jest super przedstawione pod tym linkiem:
http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html

Ważne dla opony jest odpowiednie ciśnienie powietrza. Każdy producent podaje, jakie ciśnienie powinno panować w kołach przednich i tylnych, i nie zależy ono od opony, tylko od samochodu.
Przykład: jeśli koło napompujemy ciśnieniem 1,5atm i później założymy np. do Corsy, to w obciążonym kole ciśnienie będzie wynosić powiedzmy 2,0atm a po przełożeniu koła np. do Vectry wzrośnie do 2,2atm. Widać więc bezpośrednią zależność masy pojazdu od ciśnienia w ogumieniu.
Dbaj o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Nie tylko jest to argument finansowy, ale i jest to bezpieczeństwo.

Zbyt wysokie ciśnienie w kołach.
Spowoduje, że Twoja opona w znacznie szybszym tempie zużyje się na środku bieżnika, a jego boczne fragmenty będą wyglądać jakby były nieużywane.
Dzieje się tak, ponieważ nadmierne ciśnienie powoduje zmienianie się opony w balon - każda płaska powierzchnia pod naciskiem siły zacznie się wyginać, tak też będzie się działo z czołem bieżnika opony.

Negatywne aspekty zbyt wysokiego ciśnienia:
- zmniejszenie powierzchni przylegania opony do asfaltu - dużo łatwiejsze wprowadzenie auta w poślizg
- wydłużenie drogi hamowania
- zwiększone zużycie elementów zawieszenia - opona już nie amortyzuje nierówności
- odczuwanie każdej, nawet drobnej nierówności na kierownicy
- niewłaściwe i mocno przyspieszone zużycie opony
- zmniejszona odporność opony na uszkodzenia mechaniczne

Pozytywne aspekty zbyt wysokiego ciśnienia:
- niższe zużycie paliwa


Zbyt niskie ciśnienie w kołach.
Spowoduje, że Twoje opony na środku bieżnika będą wyglądać doskonale, ale na obrzeżach będą pozbawione bieżnika.
Ma to miejsce wskutek tego, że zewnętrzna powierzchnia przylega do asfaltu, a środkowa unosi się ponad jego powierzchnię bo nie ma co jej do asfaltu dopchać.

Negatywne aspekty zbyt niskiego ciśnienia:
- wydłużenie drogi hamowania nawet do 22%
- wiele trudniejsze sterowanie samochodem, brak precyzji układu kierowniczego, niespokojne zachowanie auta w zakręcie
- niewłaściwe i mocno przyspieszone zużycie opony
- zmniejszona odporność opony na uszkodzenia mechaniczne
- możliwość szybkiego uszkodzenia felgi na nierówności drogi
- możliwość spadnięcia opony z felgi podczas gwałtownego skrętu

Pozytywne aspekty zbyt niskiego ciśnienia:
- lepszy komfort zawieszenia
- zwiekszenie powierzchni przylegania opony do asfaltu - teoretycznie wieksza przyczepnosc


Poniżej porównanie 3 mozliwych sytuacji:



A - opona posiadająca prawidłowe ciśnienie
B - opona ze zbyt niskim ciśnieniem
C - opona ze zbyt wysokim ciśnieniem

Poniżej w przekroju zostały przedstawione opony ze zbyt niskim i zbyt wysokim ciśnieniem:



WAZNE
Co miesiąc kontroluj ciśnienie w ogumieniu - zapobiegniesz niewłaściwemu zużyciu opon i zaoszczędzisz pieniądze. Kontroli ciśnienia w ogumieniu dokonuje się na ZIMNYCH oponach, czyli nie rozgrzanych długotrwałą jazdą.



PRZECHOWYWANIE KÓŁ I OPON PO SEZONIE

OPONY

Opony należy przechowywać w pozycji stojącej ("na baczność"). Nie wolno ich przechowywać w pozycji leżącej ("na boku") gdyż może się ona odkształcić, ponieważ jej odporność mechaniczna na zgięcia, skrzywienia itp jest bardzo mała. Sprawdź sam i bezproblemowo wyginaj kołnierz stykający się z felgą w lewo i w prawo. Opony co jakiś czas należy obrócić o 45* aby nie "zastały" się w jednym miejscu bieżnika.




KOŁA

Koła czyli opony na felgach przechowujemy całkiem inaczej, niż same opony. Koło posiada już jakąś wytrzymałość w przeciwieństwie do samej opony i tą wytrzymałość będziemy wykorzystywać.
Koła powinny być przechowywane w pozycji leżącej. Można układać jedno na drugie. NIE WOLNO spuszczać powietrza z kół na czas przechowywania.






ŚRUBY:

Jeżeli felga już pasuje musimy zwrócić uwagę na śruby lub nakrętki, jakimi ją przykręcimy do samochodu. Nie powinno się przykręcać felg aluminiowych śrubami czy nakrętkami od felg stalowych. Grozi to wyrobieniem otworów w feldze i po czasie odkręceniem się koła. Typów śrub i nakrętek jest bardzo dużo. Przykładowo zaczynając od grubości (samochody osobowe) mamy M10, M12 i M14, skok śruby 1,25; 1,5; 1/2UNF; 9/16 UNF, stożek, kula, stożek obrotowy lub z kołnierzem. Śruby muszą pasować do klucza, jaki wozimy w samochodzie 17, 19, 21. Po przejechaniu ok. 500km należy sprawdzić dokręcenie kół.




PONIŻEJ PARE PRZYDATNYCH (mam nadzieje) ZESTAWIEN:


ROZMIAR OPONY A SZEROKOSC FELGI

ZALECANA / MIN / MAX

135/80 R 13 3,5 3,5 4,5
145/70 R 13 4,5 3,5 5,0
145/80 R 13 4,0 3,5 5,0
155/65 R 13 4,5 4,5 5,5
155/70 R 13 4,5 4,0 5,0
155/80 R 13 4,5 4,0 5,0
ZALECANA MIN MAX
165/65 R 13 5,0 4,5 6,0
165/65 R 14 5,0 4,5 6,0
165/70 R 13 5,0 4,0 5,5
165/70 R 14 5,0 4,0 5,5
165/80 R 13 4,5 4,0 5,5
ZALECANA MIN MAX
175/65 R 14 5,0 5,0 6,0
175/70 R 13 5,0 4,5 6,0
175/70 R 13 5,0 4,5 6,0
175/70 R 14 5,0 4,5 6,0
175/80 R 14 5,0 4,5 6,0
ZALECANA MIN MAX
185/55 R 15 6,0 5,0 6,5
185/60 R 13 5,5 5,0 6,5
185/60 R 14 5,5 5,0 6,5
185/65 R 14 5,5 5,0 6,5
185/65 R 15 5,5 5,0 6,5
185/70 R 13 5,5 4,5 6,0
185/70 R 14 5,5 4,5 6,0
185/80 R 14 5,5 4,5 6,0
ZALECANA MIN MAX
195/50 R 15 6,0 5,5 7,0
195/55 R 15 6,0 5,5 7,0
195/60 R 14 6,0 5,5 7,0
195/60 R 15 6,0 5,5 7,0
195/65 R 14 6,0 5,5 7,0
195/65 R 15 6,0 5,5 7,0
195/70 R 14 6,0 5,0 6,5
195/70 R 15 6,0 5,0 6,5
ZALECANA MIN MAX
205/40 R 17 7,5 7,0 8,0
205/45 R 16 7,0 6,5 7,5
205/50 R 15 6,5 5,5 7,5
205/50 R 15 6,5 5,5 7,5
205/50 R 16 6,5 5,5 7,5
205/55 R 15 6,5 5,5 7,5
205/55 R 16 6,5 5,5 7,5
205/60 R 15 6,0 5,5 7,5
205/65 R 15 6,0 5,5 7,5
205/70 R 14 6,0 5,0 7,0
205/70 R 15 6,0 5,0 7,0
ZALECANA MIN MAX
215/40 R 17 7,5 7,0 8,5
215/45 R 17 7,0 7,0 8,0
215/70 R 15 6,5 5,5 7,0
215/75 R 15 6,0 5,5 7,0
ZALECANA MIN MAX
225/45 R 16 7,5 7,0 8,5
225/45 R 17 7,5 7,0 8,5
225/50 R 16 7,0 6,0 8,0
225/55 R 16 7,0 6,0 8,0
225/60 R 15 6,5 6,0 8,0
225/60 R 16 6,5 6,0 8,0
225/65 R 15 6,5 6,0 8,0
225/70 R 15 6,5 6,0 7,5
ZALECANA MIN MAX
235/40 R 17 8,5 8,0 9,5
235/45 R 17 8,0 7,5 9,0
235/65 R 16 7,0 6,5 8,5
235/65 R 16 7,0 6,5 8,5
235/70 R 15 7,0 6,0 8,0
235/70 R 16 7,0 6,0 8,0
ZALECANA MIN MAX
245/40 R 17 8,5 8,0 9,5
245/40 R 18 8,5 8,0 9,5
245/45 R 16 8,0 7,5 9,0
245/45 R 17 8,0 7,5 9,0
245/50 R 16 7,5 7,0 8,5
245/70 R 16 7,0 6,5 8,0
ZALECANA MIN MAX
255/40 R 17 9,0 8,5 10,0
255/45 R 17 8,5 8,0 9,5
255/45 R 18 8,5 8,0 9,5
255/50 R 16 8,0 7,0 9,0
255/55 R 17 8,0 7,0 9,0
255/55 R 18 8,0 7,0 9,0
255/60 R 16 7,5 7,0 9,0
255/65 R 15 7,5 7,0 9,0
255/65 R 16 7,5 7,0 9,0
ZALECANA MIN MAX
265/70 R 15 8,0 7,0 9,0
265/70 R 16 8,0 7,0 9,0

275/40 R 17 9,5 9,0 11,0
275/60 R 15 8,0 7,5 9,5
275/70 R 16 8,0 7,0 9,0
ZALECANA MIN MAX
285/40 R 18 10,0 9,5 11,0

- szerokość felgi jest podawana w calach , 1cal=2,54 cm
- szerokość felgi nie jest ściśle przyporządkowana do jednego wymiaru opon
- jeśli masz opony , które nie mieszczą sie w zakresie szerokości felgi ( o jeden rozmiar w dół lub górę ) to nie ma problemu , lecz musisz się liczyć ze skróconym przebiegiem opony o około 10-15%




Felga: ilość śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego

4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991)
4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Łada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0
4x100, otwór 52 - Volvo 340-480
4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion
4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,małe Mitsubishi(w tym Proton)
4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW)
4x100, otwór 59 - małe Nissany,Subaru Justy do 1996
4x100, otwór 60 - Renault
4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995)
4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996
4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT
4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996)
4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800)
4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie
4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40
4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz
4x130, otwór ?? - VW 1200/1300/1500/1600,Skoda MB/S100/S120
4x140, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone
4x160, otwór ?? - Trabant 600,601, Wartburg
4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126
5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp.
5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp.
5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd.
5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne(także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd.
5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp.
5x108, otwór 60 - Renault V6
5x108, otwór 63 - Ford Windstar
5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM
5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby
5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8
5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1
5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera)
5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza
5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22,
5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander
5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektóre roczniki)
5x114, otwór 67 - Mazda 626,MX6,RX7,Xedos,929,MPV(niektóre),Ford Probe ECP, Daihatsu Terios,Kia Carnival,Mitsubishi Sigma,Eclipse,Hyundai H1
5x114, otwór 70 - Ford Explorer
5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ)
5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektóre),Toyota Previa
5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp.
5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer
5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP,
5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate")
5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd.
5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.)
5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ
5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993
5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2
5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter
5x140, otwór 95 - KIA Sportage
5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Żuk
5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta
5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10
5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery
5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312



Bardziej szczegółowe rozszerzenie powyższego zestawienia:

Alfa Romeo 33, rok 86 > 96 :: 4x98, o58,6, ET 38
Alfa Romeo 145 / 146, rok 94 > 01 :: 4x98, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 155, rok 92 > 98 :: 4x98, o58,1, ET 45
Alfa Romeo 156, rok 98 > :: 5x98, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 164, rok 88 > 98 :: 4x98, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 164, rok 88 > 98 :: 5x98, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 166, rok 99 > :: 5x108, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 166 V6, rok 99 > :: 5x108, o58,1, ET 38
Alfa Romeo 147, rok 00 > :: 5x98, o58,1, ET 38
Alfa Romeo GTV / Spider 2.0, rok 96 > :: 5x98, o58,1, ET 30
Alfa Romeo GTV / Spider V6, rok 96 > :: 5x98, o58,1, ET 18

Audi 80 / 90 / Coupe, rok 92 > 95 :: 4x108, o57,1, ET 38
Audi 100 / 200, rok 90 > 94 :: 5x112, o57,1, ET 38
Audi Cabriolet, rok 92 > 00 :: 4x108, o57,1, ET 38
Audi A3, rok 96 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Audi A4, rok 94 > 00 :: 5x112, o57,1, ET 38
Audi A6, rok 94 > :: 5x112, o57,1, ET 38
Audi TT, rok 99 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Audi A4, rok 00 > :: 5x112, o57,1, ET 38

BMW 3 Series E30, rok 86 > 91 :: 4x100, o57,1, ET 18
BMW M3 E30, rok 89 > 92 :: 5x120, o72,6, ET 25
BMW 3 E36 /M3, rok 91 > 99 :: 5x120, o72,6, ET 38
BMW 3 E46 / Z3 1.8, rok 98 > :: 5x120, o72,6, ET 38
BMW 5 Series E39, rok 95 > :: 5x120, o74,1, ET 18
BMW 7E+032, rok > 95 :: 5x120, o72,6, ET 18

Cadillac Seville /STS, rok 98 > :: 5x115, o70,3, ET 38
Cadillac CTS, rok 01 > :: 5x115, o70,3, ET 38

Chrysler/AMC Voyager, rok 96 > :: 5x114.3, o71,5, ET 38
Chrysler/AMC Neon, rok 94 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Chrysler/AMC Stratus & Sebring, rok 94 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Chrysler/AMC PT Cruiser, rok 00 > :: 5x100, o57,1, ET 38

Citroen ZX, rok 90 > 98 :: 4x108, o65.1, ET 18
Citroen ZX, rok 16V :: 92 > 98, 4x108, ET 18
Citroen Xsara, rok 97 > :: 4x108, o65.1, ET 18
Citroen Xsara Picasso, rok 99 > :: 4x108, o65.1, ET 18
Citroen XM, rok 89 > 00 :: 5x108, o65.1, ET 38
Citroen C5, rok 01 > :: 4x108, o65.1, ET 25

Daewoo Espero, rok 95 > 01 :: 4x100, o56.6, ET 45
Daewoo Leganza, rok 97 > :: 5x114.3, o56.6, ET 38
Daewoo Tacuma, rok 00 > :: 4x114.3, o56.6, ET 38

Daihatsu Terios, rok 97 > :: 5x114,3, o66.6, ET 38

Fiat Tipo & Tempra, rok 88 > 95 :: 4x98, o58.1, ET 45
Fiat Bravo & Brava, rok 96 > 01 :: 4x98, o58.1, ET 38
Fiat Marea, rok 96 > :: 4x98, o58.1, ET 38
Fiat Multipla, rok 99 > :: 4x98, o58.1, ET 30
Fiat Barchetta, rok 95 > :: 4x98, o58.1, ET 38
Fiat Punto II, rok 99 > :: 4x98, o58.1, ET 30
Fiat Coupe 16V, rok 95 > 01 :: 4x98, o58.1, ET 38
Fiat Stilo, rok 01 > :: 4x98, o58.1, ET 38

Ford Fiesta, rok 96 > 01 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Escort / Orion, rok 80 > 90 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Escort / Orion, rok 90 > 00 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Puma, rok 90 > 01 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Focus, rok 98 > :: 4x108, o63.4, ET 45
Ford Sierra & Cosworth, rok 84 > 94 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Mondeo, rok 93 > 00 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford New Mondeo, rok 00 > :: 5x108, o63.4, ET 45
Ford Escort Cosworth, rok 92 > 96 :: 4x108, o63.4, ET 18
Ford New Fiesta, rok 01 > :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Scorpio / Granada, rok 86 > 94 :: 5x112, o63.4, ET 38
Ford Scorpio, rok 94 > 00 :: 4x108, o63.4, ET 38
Ford Probe, rok 94 > 98 :: 5x114,3, o67.1, ET 38
Ford Galaxy, rok 95 > :: 5x112, o57.1, ET 45
Ford Cougar, rok 98 > :: 4x108, o63.4, ET 45
Ford Windstar, rok 97 > 02 :: 5x108, o63.4, ET 38
Ford Maverick, rok 01 > :: 5x114,3, o67.1, ET 38

Honda Civic / CRX, rok 84 > 00 :: 4x100, o56.1, ET 38
Honda Civic 1.8/ Aerodeck, rok 97 > 01 :: 4x114.3, o64.1, ET 38
Honda Legend, rok 91 > :: 5x114,3, o70.1, ET 45
Honda Accord /Prelude 2.0, rok 90 > 97 :: 4x114,3, o64.1, ET 45
Honda Prelude 2.2, rok 97 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda Accord 2.0, rok 99 > :: 4x114,3, o64.1, ET 45
Honda Accord 2.3,Type R/V, rok 01 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda Integra Type R, rok 98 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda Shuttle, rok 95 > 00 :: 5x114,3, o64.1, ET 50
Honda CRV, rok 95 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda HR V, rok 99 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda Civic, rok 00 > :: 4x100, o56.1, ET 45
Honda Civic Type R, rok 01 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45
Honda Stream, rok 01 > :: 5x114,3, o64.1, ET 45

Hyundai Lantra, rok 91 > 01 :: 4x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Coupe, rok 95 > 01 :: 4x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Sonata, rok 93 > :: 4x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai XG, rok 00 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai E Lantra, rok 01 > :: 4x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Sante Fe, rok 00 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Trajet, rok 00 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Coupe, rok 01 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Hyundai Matrix, rok 01 > :: 4x114,3, &osl ash;67.1, ET 45

Jaguar S Class, rok 99 > :: 5x108, o63.4, ET 45
Jaguar X Class, rok 01 > :: 5x108, o63.4, ET 45

Kia Clarus, rok 96 > :: 4x114,3, o67.1, ET 45
Kia Carens, rok 00 > :: 4x114,3, o67.1, ET 38
Kia Magentis, rok 01 > :: 4x114,3, o67.1, ET 45

Lancia Delta 93 / Dedra, rok 90 > :: 4x98, o58,1, ET 38
Lancia Thema, rok 89 > 95 :: 4x98, o58,1, ET 38

Land Rover Freelander, rok 97 > :: 5x114,3, o64,1, ET 38

Lexus IS 200 / IS 300, rok 99 > :: 5x114,3, o60,1, ET 45
Lexus RX 300, rok 00 > :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Lexus GS 300, rok 93 > 98 :: 5x114,3, o60,1, ET 45
Lexus GS 300, rok 99 > :: 5x114,3, o60,1, ET 45
Lexus LS 400, rok 91 > 94 :: 5x114,3, o60,1, ET 45

Lotus Elan, rok > 97 :: 4x100, o56.6, ET 50

Mazda MX3 & MX5, rok 91 > :: 4x100, o54,1, ET 38
Mazda MX6, rok 92 > 98 :: 5x114,3, o59.6, ET 38
Mazda RX7, rok 89 > 92 :: 5x114,3, o59.6, ET 38
Mazda 323 / Demio, rok 89 > :: 4x100, o54,1, ET 38
Mazda 323 2.0/1.8 Se, rok 94 > :: 5x114,3, o67.1, ET 38
Mazda 626 / 929, rok 92 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Mazda MPV, rok 98 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Mazda Premacy, rok 99 > :: 5x114,3, o67.1, ET 50
Mazda Tribute, rok 01 > :: 5x114,3, o67.1, ET 45
Mazda Xedos 6, rok 92 > 99 :: 5x114,3, o67,1, ET 45
Mazda Xedos 9, rok 92 > :: 5x114,3, o67,1, ET 45

Mercedes A Class 140/170/190, rok 98 > :: 5x112, o66,6, ET 50
Mercedes 190 W201, rok 85 > 93 :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes C Class W202, rok 93 > 00 :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes C Class W203, rok 00 > :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes E Class W124, rok 92 > 95 :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes E Class W210, rok 95 > :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes SLK R170, rok 98 > :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes CLK W208, rok 98 > :: 5x112, o66,6, ET 38
Mercedes V Class W108, rok 99 > :: 5x112, o66,6, ET 50

MG Rover ZR, rok 01 > :: 4x100, o56.1, ET 45
MG Rover ZS, rok 01 > :: 4x100, o56.1, ET 45
MG Rover ZT, rok 01 > :: 5x100, o56,1, ET 45

Mini All Models, rok 01 > :: 4x100, o56,1, ET 45

Mitsubishi Colt / Lancer, rok 92 > :: 4x100, o56,1, ET 38
Mitsubishi Carisma 1.6, rok ?? > 99 :: 4x100, o56,1, ET 38
Mitsubishi Galant / Carisma 1.8, rok 93 > 99 :: 4x114,3, o67,1, ET 45
Mitsubishi Carisma, rok 99 > :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi Evolution I, II & III, rok 93 > 97 :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi Evolution IV & V, rok 97 > 99 :: 5x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi FTO, rok 96 > :: 5x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi Space Wagon/Runner, rok 90 > 98 :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi Space Wagon, rok 98 > :: 5x114,3, o67,1, ET 45
Mitsubishi Space Star, rok 98 > :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Mitsubishi Pinin, rok 00 > :: 5x114,3, o67,1, ET 45
Mitsubishi VR 4, rok 98 > 02 :: 5x114,3, o67,1, ET 45

Nissan Sunny / 100 NX, rok 91 > 00 :: 4x100, o59,1, ET 38
Nissan Primera, rok 91 > 98 :: 4x114,3, o66,1, ET 38
Nissan Primera, rok 98 > 01 :: 4x114,3, o66,1, ET 45
Nissan Almera, rok 00 > :: 4x114,3, o66,1, ET 45
Nissan Almera Tino, rok 00 > :: 5x114,3, o66,1, ET 45
Nissan Primera, rok 02 > :: 5x114,3, o66,1, ET 38
Nissan 200 SX, rok 88 > 94 :: 4x114,3, o66,1, ET 38
Nissan 200 SX, rok 95 > :: 5x114,3, o66,1, ET 38
Nissan Maxima / QX, rok 95 > :: 5x114,3, o66,1, ET 38
Nissan X Trail, rok 01 > :: 5x114,3, o66,1, ET 38

Opel Astra / Kadet / Tigra, rok 84 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Opel Astra, rok 98 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Opel Astra Coupe, rok 00 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Opel Calibra/Vectra, rok 90 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Opel Calibra/Vectra, rok 92 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Opel Astra, rok 98 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Opel Zafira, rok 99 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Opel Sintra, rok 97 > 99 :: 5x115, o70,3, ET 45
Opel Omega, rok 94 > :: 5x110, o65,1, ET 38

Peugeot 205 / 309, rok 84 > 99 :: 4x108, o65,1, ET 15/18
Peugeot 206, rok 98 > :: 4x108, o65,1, ET 25
Peugeot 306, rok 93 > 01 :: 4x108, o65,1, ET 15/18
Peugeot 405 all models, rok 87 > 97 :: 4x108, o65,1, ET 18
Peugeot 406 / 406 Coupe 2.0, rok 95 > :: 4x108, o65,1, ET 18
Peugeot 605, rok 90 > 99 :: 5x108, o65,1, ET 38
Peugeot 607, rok 01 > :: 5x108, o65,1, ET 38
Peugeot 307, rok 01 > :: 4x108, o65,1, ET 25

Proton Coupe, rok 98 > :: 4x100, o56,1, ET 38
Proton GTi, rok 99 > :: 4x100, o56,1, ET 38
Proton Impian, rok 01 > :: 4x100, o56,1, ET 38

Renault Clio 1 16S & Williams, rok 90 > 98 :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault Clio 2 1.6 16V & 2.0 RS, rok 99 > :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault Megane, rok 96 > 99 :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault Megane & Coupe, rok 99 > :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault R21, rok 88 > 95 :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault R21 Turbo, rok 88 > 98 :: 5x108, o60,1, ET 45
Renault Safrane/Espace, rok 94 > :: 4x100, o60,1, ET 45
Renault Safrane/Esp ace, rok 92 > :: 5x108, o60,1, ET 45
Renault Scenic, rok 97 > :: 4x100, o60,1, ET 38
Renault Scenic RX4, rok 00 > :: 5x108, o60,1, ET 45
Renault Laguna, rok 94 > 01 :: 4x100, o60,1, ET 45
Renault Laguna, rok 94 > 01 :: 5x108, o60,1, ET 45
Renault Laguna, rok 01 > :: 5x108, o60,1, ET 45
Renault Avantime, rok 02 > :: 5x108, o60,1, ET 45

Rover 200 / 400, rok 90 > 99 :: 4x100, o56.1, ET 38
Rover 25 / 45, rok 99 > :: 4x100, o56.1, ET 38
Rover 600, rok 93 > 99 :: 4x114,3, o64.1, ET 45
Rover 800, rok 86 > 96 :: 4x114,3, o64.1, ET 45
Rover 75, rok 99 > :: 5x100, o56,1, ET 45

Saab 900 / 9-3, rok 93 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Saab 9-5, rok 97 > :: 5x110, o65,1, ET 38

Seat Ibiza / Malaga, rok 85 > 93 :: 4x98, o58,1, ET 38
Seat Ibiza / Cordoba, rok 93 > 02 :: 4x100, o57,1, ET 38
Seat Toledo, rok 93 > 99 :: 4x100, o57,1, ET 38
Seat Toledo II / Leon, rok 99 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Seat Ibiza, rok 02 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Seat Alhambra, rok 96 > :: 5x112, o57,1, ET 45

Skoda Octavia, rok 97 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Skoda Superb, rok 02 > :: 5x112, o57,1, ET 38

Subaru Impreza, rok 93 > 97 :: 5x100, o56,1, ET 50
Subaru Impreza, rok 97 > 01 :: 5x100, o56,1, ET 50
Subaru Impreza WRX, rok 01 > :: 5x100, o56,1, ET 50
Subaru Impreza Sti, rok 02 > :: 5x100, o56,1, ET 45
Subaru SVX, rok 93 > 97 :: 5x114,3, o64,1, ET 45
Subaru Legacy, rok 91 > :: 5x100, o56,1, ET 50
Subaru Forester, rok 91 > :: 5x100, o56,1, ET 50

Toyota Supra, rok 86 > 93 :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota Starlet, rok 90 > 99 :: 4x100, o54,1, ET 38
Toyota Carina, rok T19 :: 90 > 99, 5x100, ET 38
Toyota Celica, rok T20 :: 90 > 99, 5x100, ET 38
Toyota Corolla / Peaseo, rok 85 > 01 :: 4x100, o54,1, ET 38
Toyota Picnic, rok 96 > :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota Celica, rok T23 :: 99 >, 5x100, ET 38
Toyota Avensis, rok 96 > :: 5x100, o54,1, ET 38
Toyota Camry, rok 91 > :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota MR2 W2, rok 91 > 99 :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota MR2 W2, rok 91 > 99 :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota MR2 W20, rok 00 > :: 4x100, o54,1, ET 38
Toyota Previa, rok 95 > :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota Avensis Verso, rok 01 > :: 5x114,3, o60,1, ET 38
Toyota Corolla, rok 02 > :: 4x100, o54,1, ET 38
Toyota Corolla Verso, rok 02 > :: 4x100, o54,1, ET 38
Toyota Prius, rok 00 > :: 4x100, o54,1, ET 38

Vauxhall Astra / Kadet / Tigra, rok 84 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Vauxhall Calibra / Vectra, rok 90 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Vauxhall Calibra / Vectra, rok 92 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Vauxhall Astra, rok 98 > :: 4x100, o56,6, ET 45
Vauxhall Astra, rok 98 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Vauxhall Zafira, rok 98 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Vauxhall Astra Coupe, rok 98 > :: 5x110, o65,1, ET 45
Vauxhall Omega, rok 94 > :: 5x110, o65,1, ET 38
Vauxhall Sintra, rok 97 > 99 :: 5x115, o70,3, ET 45

Volkswagen Golf I / Cabrio, rok 76 > 98 :: 4x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Golf II & III / Vento, rok 84 > 98 :: 4x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Corrado, rok 89 > 93 :: 4x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Corrado, rok 92 > 98 :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Golf III, rok 92 > 98 :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Golf IV/Bora, rok 98 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen New Beetle, rok 98 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Passat, rok 88 > 97 :: 4x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Passat, rok 97 > 00 :: 5x112, o57,1, ET 38
Volkswagen Passat, rok 00 > :: 5x112, o57,1, ET 38
Volkswagen Sharan, rok 96 > :: 5x112, o57,1, ET 45
Volkswagen Polo, rok 01 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Polo, rok 01 > :: 5x100, o57,1, ET 38
Volkswagen Transporter, rok 90 > :: 5x112, o57,1, ET 38

Volvo 440 / 460 / 480, rok 86 > 97 :: 4x100, o52,1, ET 38
Volvo S40 / V40, rok 96 > 00 :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Volvo S40 / V40, rok 00 > :: 4x114,3, o67,1, ET 38
Volvo 960, rok 95 > 97 :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo 850, rok 91 > 94 :: 4x108, o65,1, ET 38
Volvo 850, rok 94 > 97 :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo V70, rok 97 > 99 :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo S80, rok 98 > :: 5x108, o65,1, ET 45
Volvo C70 & S70, rok 98 > :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo V70, rok 00 > :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo S60, rok 00 > :: 5x108, o65,1, ET 38
Volvo V70 X Country, rok 00 > :: 5x108, o65,1, ET 38



NA KONIEC KILKA CIEKAWYCH LINKÓW:


Kalkulatory zamienników:
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html


Opony- testy, poradniki, itp:
http://www.oponeo.pl/
http://www.testyopon.pl/
http://www.jdkulej.pl/poradnik_ogumienie.php
http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html
http://www.opony.com/dobor_opon/index.asp
http://www.pirelli.pl/web/technology/about-tyres/tyre-function/speed-speed-limits/default.page

Inne:
http://forum.samnaprawiam.com/35.htm


Wirtualna przymierzalnia felg:
http://www.felgi.pl
http://www.alcar.pl


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
uwaga, do opracowania tematu wykorzystane zostaly informacje z ponizszych stron:
http://forum.samnaprawiam.com/topics39/kola-felgi-opony-felgi-wejda-czy-nie-jakie-opony-vt40.htm
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=82000
http://www.espacepl.org/forum/topics1/318.htm



Ostatnio zmieniony przez born2ride dnia Czw Mar 31, 2011 13:43, w całości zmieniany 9 razy

_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 


Odpowiedz z cytatem
Post Re: kola - felgi, opony, sruby, itp. 
Jeszcze jedna "przymierzalnia":
http://www.ronal001.mx-live.com/default.aspx

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
super temat ! Bardzo przydatne info


_________________
Starletka 1,3 16v 98r


Uploaded with ImageShack.us
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
szacunek

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Dodam jeszcze pare informacji o cisnieniu w oponach Wink


Ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwalości opon. Powinno ono być sprawdzane w stanie, gdy opona jest zimna (opony nie powinny jeździć od, co najmniej, 2 godzin, lub powinny przejechać co najmniej 3 km i przy zmniejszonej prędkości). W przypadku kontroli na zimno, jest zalecane dodanie 0,3 bara do wartości zalecanego ciśnienia.
Sprawdzania ciśnienia w oponach powinno być wykonywane regularnie, co najmniej raz na miesiąc (nie należy zapominać o kole zapasowym) przed każdą dlugą podróżą. Ciśnienie powinno być skorygowane, gdy nie odpowiada ono ciśnieniu eksploatacji, zalecanemu przez konstruktora. Pompowanie opony azotem nie zwalnia przed częstym sprawdzaniem ciśnienia w oponach.
Prawidlowe ciśnienie, jest ciśnieniem ustalonym wspólnie przez producenta opon i producenta pojazdu. Te wskazania znajdują się w instrukcji eksploatacji pojazdu, na naklejce naklejonej w pojeździe, (na slupku drzwiowym / pokrywie wlewu paliwa / schowku narzędziowym, itd&).


Tocząca się niedopompowana opona rozgrzewa się do znacznie wyższej temperatury niż mająca prawidłowe ciśnienie. Odpowiednio napompowana po ok. godzinie jazdy osiąga przewidzianą przez konstruktorów temperaturę pracy. Ta sama, pracująca w identycznych warunkach, ale z ciśnieniem zmniejszonym zaledwie o 0,3 bara, już po 30 minutach nagrzewa się do 120 stopni C. Tak wysoka temperatura nie tylko niszczy oponę (jest ona po takiej jeździe do wyrzucenia) , ale grozi jej rozerwaniem.
Zauważmy, że ubytek 0,3 bara jest trudny do zauważenia gołym okiem nawet przy powszechnie stosowanych oponach o profilu 65. Przy niższych profilach ubytek 1 bara pozostaje niewidoczny.

Niedopompowane opony są nie tylko kosztowne, ale i niebezpieczne.
Wykonanie nagłej zmiany pasa ruchu przy prędkości 50 km/h dla prowadzącego auto o prawidłowo napompowanych kołach (2,2 bara) jest w miarę proste, taki sam pojazd z niedopompowanymi kołami (przód 1,6 bara, tył 1,2 bara) przy tej samej prędkości wymyka się kontroli kierowcy. Zbyt mało powietrza w oponie grozi wjechaniem do rowu.



Linki do stron z dopasowaniem cisnienia do odpowiedniego autka (niestety nie ma do wyboru gwiazdek Confused ) ale moze sie przyda:

http://www.opony.com.pl/tabela_cisnien/tabela_cisnien.asp
http://www.oponeo.pl/narzedzia/m/121/tabela_cisnien.htmlx


_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Kolejna aktualizacja tym razem odnosnie cisnienia. Na poczatek troche teorii:

jednostki cisnienia:
*Pa, bar, Atm, Tr, psi, mm Hg, at, tor, Lb/ft
*Jednostki ciśnienia z różnych układów:
*paskal = Pa (N/m2)
*psi = funt-siła na cal kwadratowy = Lb/in2
*dyna na cm kwadratowy = dyn/cm2
*atmosfera techniczna = at = kG/cm2
*atmosfera fizyczna = atm
*bar
*tor = Tr = mm Hg (przy 0°C)
*funt-siła na stopę kwadratową = 1 Lb/ft2
*cal słupa rtęci = cal Hg (przy 0°C)
*milimetr słupa wody = mm H2O (przy 4°C, 1 atm)

Przeliczanie:
1 bar = 105 Pa = 106 dyn/cm2 = 1,019716 kG/cm2 = 9,86923 × 10-1 atm = 7,50062 × 102 Tr = 1,01974 × 104 mm H2O


a teraz ulatwienie dla zwolennikow gotowych rozwiazan Wink linki do przelicznikow:

http://rowery.zbooy.pl/ciskal.html
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html


_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
znalezione w sieci, moze komus bedzie bardziej odpowiadalo jezeli chodzi o czytelnosc Wink

http://www.mm.pl/~fasiu/szablony/felgi/rozstaw.html


_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
born2ride napisał:
- szerokość felgi jest podawana w calach , 1cal=2,54 mm


Wink

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Przy okazji prostowania swoich aluskow spytalem goscia jakich felg (z klasy powiedzmy sredniej, nizszej) nie poleca ze wzgledu na wytrzymalosc itp. odpowiedz to Enzo oraz Dezent Natomiast polecal marke Ronal oraz co chyba mechu kiedys pisal felgi z mazdy a takze z toyoty, fabrycznie montowane w tych markach.
To tak przy okazji jakby ktos szukal sobie "nowych" kolek Wink


_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
mazdowskie to enkei


_________________
!! CB Radio Serwis Katowice - Tym sie zajmuje na co dzień !!


!! Dermatologia Estetyczna i Medyczna Katowice !!
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Witam
Gdzie mogę dostać pierścienie centrujące ?

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
allegro, wulkanizator, milion innych miejsc
google-> "pierścienie centrujące"


_________________


Wyprzedaż części do P8, info na PW
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Kuba swietna robota Smile

moze bys cos jeszcze dodal odnoscie ciezaru samych felg i ich wplywowi na jazde Smile


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Rolling Eyes
to nie taka prosta sprawa bo malo info odnosnie wagi jest w necie, poza tym jest sporo marek, modeli, rocznikow o rozmiarach nie wspomne. Ale jak tylko cos mi wpadnie w rece (wirtualne) to na pewno tu zamieszcze.
Co do drugiego pytanie to byl juz chyba temat odnosnie wpywu wagi kol na prace zawieszenia Wink
Pewnie im lzejsze fele to latwiej przyspieszac natomiast ciezsze to ciut gorzej z przyspieszaniem ale jak juz sie rozpedzisz to dzialaja jak kolo zamachowe
Very Happy


_________________


moja pasja Smile

Qba
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
henio napisał:
Czy ktoś może mi podać, czy jakaś Toyota miała stalówki z dekielkami?? Coś jak w P7 w '13. Ewentualnie '15. Rozstaw naturalnie 4x100.



_________________
!! CB Radio Serwis Katowice - Tym sie zajmuje na co dzień !!


!! Dermatologia Estetyczna i Medyczna Katowice !!
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 


Wyświetl posty z ostatnich:
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 2
Idź do strony 1, 2  Następny
  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach