Forum starlet club pl Strona Główna
POMOC RejestracjaSzukajFAQ Rejestracja Zaloguj
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 3
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Ciężar kół a przyczepność
Autor Wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post Ciężar kół a przyczepność 
Ostatnio u Marcela w temacie pisaliscie o tym ile waza poszczegolne felgi...

na chlopski rozum skoro felga wazy mniej to mniej sily potrzeba zeby ja przetoczyc czyli teoretycznie powinien lepiej sie samochod wkrecac na obroty...
ale tak sie zastanawiam czy to ze felga jest lzejsza to moze miec jakis wplyw na przyczepnosc podczas jazdy?

moze dla niektorych glupie pytanie ale czy cos wiecie na ten temat?


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
 


Odpowiedz z cytatem
Post  
Pytanie ciekawe i raczej brzmiące jak zachowuje się koło ciężkie i lekkie jak wpadnie w dziurę - warto przeprosić się z fizyką i policzyć. Zakładając ze mamy 2 takie same idealne przypadki, auto jedzie tak samo tylko raz ma lekkie a raz ciężkie koło, to siła jaką wybój działa na koło jest taka sama (z trzeciej zasady dynamiki, jak auto na wybój, tak wybój na auto wywiera siłę). Jeśli siły są takie same, a wzór na siłę to masa razy przyśpieszenie, to cięższe koło mniej podskoczy niż lekkie bo ma mniejsze przyspieszenie, nabierze mniejszej prędkości, będzie miało mniejsza energię kinetyczna (bo choć we wzorze na energię kinetyczna jest masa, to jednak prędkość jest do kwadratu). Reasumując - przy lekkich kołach trzeba mieć dobre amorki bo mają co robić - lekkie koło łatwiej podbić, mniej pochłania energii i coś tą energie musi pochłonąć - amorek. Chyba ze się mylę Smile teraz Wy liczycie! dawać całki!! Razz


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Ma wpływ. Sporo jest artykułów o tzw. "masie nieresorowanej".

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Łukasz za prace się weź a nie jakieś nam tu dziwne pytania zadajesz Very Happy Raczej popieram wypowiedź Szmergiela Wink Całek nie bede ruszał Very Happy


_________________
Pozdrawiam!Smile
Kuba

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
szmergiel napisał:
cięższe koło mniej podskoczy niż lekkie bo ma mniejsze przyspieszenie, nabierze mniejszej prędkości, będzie miało mniejsza energię kinetyczna (bo choć we wzorze na energię kinetyczna jest masa, to jednak prędkość jest do kwadratu). Reasumując - przy lekkich kołach trzeba mieć dobre amorki bo mają co robić - lekkie koło łatwiej podbić, mniej pochłania energii i coś tą energie musi pochłonąć - amorek. Chyba ze się mylę Smile


Moim zdaniem przy ciężkim kole amortyzator ma na zadanie pochłonąć więcej energii niż przy lekkim.. tak na chłopski rozum, chyba że ja się mylę Wink

A co do różnicy w przyspieszaniu już nie jest ważna jako taka waga całego koła lecz rozkład masy. Większa felga z niskim profilem o niższej masie może być gorsza od mniejszej felgi z większym profilem o wyższej masie (zakładając takie same średnice) gdyż przy tej drugiej ciężar jest bardziej skupiony bliżej środka. Wszystko zależy od budowy felgi, ciężaru opony.


_________________
Pozdrawiam, Marek Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Musimy rozgraniczyc mase kola i mase nieresowowana.

Masa kola a konkretnie jego inercja (od samej masy wazniejsze jest jej rozlozenie w tym przypadku) bedzie miala duzy wplyw na przyspieszenie samochodu.

Masa nieresorowana (kolo - ratcza - piasta - wachacz - zaciski amortyzator) - ma suzy wplyw na prowadzenie samochodu.
Przklad - zmieniamy ciezkie kola na lekkie, amory wsadzamy B6 (czyli masa na sztancy i wieksza sila tlumienia) w efekcie mamy auto lepiej prowadzace sie, lepiej wybiera dziury i mimo utwardzenia komfort wzrasta.
Jak chcecie policzcie sobie calki natomiast to co podalem jest wynikiem "doswiadczenia" na rzeczywistym aucie.


_________________
!! CB Radio Serwis Katowice - Tym sie zajmuje na co dzień !!


!! Dermatologia Estetyczna i Medyczna Katowice !!
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Do Pyciaka:

Jeśli oba koła maja taka sama prędkość "podskakiwania" to tak, amorek ma więcej roboty przy ciężkim Ale w naszej "próbie" koło cięższe nie nabiera takiej prędkości jeśli przyjmiemy że na koło działa taka sama siła (2 próby najechania na wybój idealnie takie same - tylko różne koła). Kopnij tak samo pustą i pełną puszkę - która dalej poleci. oczywiście, jeśli dasz takiego kopa ze ciężka puszka poleci z taką samą prędkością co lekka, ten co będzie je łapał będzie miał większego guza Smile reasumując, aby ciężkie koło podskoczyło tak jak lekkie, trzeba szybciej jechać.


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
czyli w skrócie lekkie koło lepiej się trzyma asfaltu tak?


_________________
#012
トヨタスターレットEP81L
古いトヨタは決して死なない
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
szmergiel, dzięki rozumiem już Very Happy


_________________
Pozdrawiam, Marek Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
rety kiedy to bylo kiedy chodzilem do szkoly i mialem fizyke lub liczylem calki... juz nic nie pamietam Razz
chociaz prawa newtona jeszcze sa mi znane Razz

no ok...
chodzi mi ogolnie o sytuacje gdy mamy identyczne kola ale o innej wadze...
jak wiadomo na te o wiekszej wadze dziala wieksza sila przyciagania ziemskiego i przez to maja wyzsza energie potencjalna...
wjezdzajac w dziure potrzeba wiecej energi by podbic kolo ciezsze niz to lekkie... czyli potrzeba wiecej energi zeby zamienic energie potencjalna w energie kinetyczna... kolo ciezsze trudniej podbic rowniez dlatego ze dziala na nie wyzsza sila grawitacyjna niz w przypadku kola lzejszego... czyli tez szybciej powinno opadac...
sam amortyzator bardziej sie wtedy meczy bo musi sobie poradzic z odprowadzeniem wiekszej ilosci energi...
chociaz z kolem lzejszym amortyzator musi odprowadzic mniej energi a sprezyny rowniez skuteczniej takie kolo odepchna...

mozna wytlumaczyc to na przykladzie 2 kamieni ciezkiego i lekkiego...
gdy rzucimy ciezkim kamieniem w ziemie to mniej sie odbije od ziemi niz ten lekki...
trzebaby uwzglednic jeszcze mase samochodu ktory dociska kolo do ziemi i sprezyne ktora rowniez wypycha kolo z powrotem...
biorac to pod uwage wlasnie sie zastanawialem jak duza jest roznica miedzy ciezkimi kolami a lzejszymi...
i jak bardzo wplywa to na prowadzenie samochodu...

na ciezkich kolach powinnismy teoretycznie tez pewniej wchodzic w zakrety poniewaz mamy bardziej obciazone boki samochodu... moze nie duzo ale zawsze...

ciezsze kolo rowniez dluzej sie rozpedza... silnikowi jest ciezej i potrzebuje wiecej paliwa wiec na lzejszym kole powinnismy miec mniejsze spalanie, obciazenie silnika jak i lepsze przyspieszenie...
sila tarcia na ciezkim kole rowniez jest wyzsza przez dzialajace na nie sily grawitacji wiec hamowanie powinno byc lepsze...

wiec mamy tutaj bezpieczenstwo jazdy (hamowanie i przyczepnosc) przeciwko mniejszemu spalaniu mniejszemu obciazeniu silnika jak i przyspieszeniu...

zastanawiam sie czy sa to odczowalne roznice i czy warto sie takim czyms przejmowac...

edit:
chociaz jak to mechu napisal na sztywniejszych amorach lzejsze kolo nie powinno wysoko podskakiwac bo na amortyzator bedzie szla mniejsza energia niz przy ciezszych kolach i powinien sobie latwo poradzic z odprowadzeniem energi...

to juz sam nie wiem co jest lepsze Razz


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Deviljin napisał:

zastanawiam sie czy sa to odczowalne roznice i czy warto sie takim czyms przejmowac...


Ja po przejściu ze stalówek 13 na moje ronale 14 poczułem dużą różnicę. Komfort siadł (nie chodzi o profil opony choć to też ale to się czuje w innych warunkach - dziury), np. jadę drogą i wizualnie asfalt jest idealny. Jednak powierzchnia nigdy nie jest jak stół i teraz to dużo bardziej czuć, autem po prostu podbija. Wcześniej to było prawie nie odczuwalne.

Ewidentnie wyszło to po wymianie z 13 na 14 ronale, i ewidentnie czuje że to wina wagi koła. (miałem porównanie na tych samych odcinkach drogi)

Więc Łukasz, pewnie że warto tym się przejmować przy zakupie większych kół., chyba każdy Ci to powie.


_________________
Pozdrawiam, Marek Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Jeśli chodzi o hamowanie to jest odwrotnie. Łatwiej wyhamować lżejsze koło. Mniejszy moment względem środka. Jeśli chodzi o przyczepność podczas hamowania to tutaj pewnie lepsze jest cięższe koło.


_________________
Pozdrawiam!Smile
Kuba

Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
demonkuba16 napisał:
Jeśli chodzi o hamowanie to jest odwrotnie. Łatwiej wyhamować lżejsze koło. Mniejszy moment względem środka. Jeśli chodzi o przyczepność podczas hamowania to tutaj pewnie lepsze jest cięższe koło.


z wychamowaniem kola nie ma problemow Razz
hamulec do dechy i stoi deba...
chodzilo mi o przyczepnosc podczas hamowania i o dlugosc drogi hamowania...

Marek a zmieniles na jakie? na ciezsze czy lzejsze?
i na ktorych sie lepiej jezdzilo?


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
No 14 ronale są dużo cięższe niż 13 stalówki. Model z lat 80, ciężki ale mega wytrzymały.


_________________
Pozdrawiam, Marek Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Odpowiedz z cytatem
Post  
Tak sobie teraz myślę że energia obu kół będzie taka sama bo cudów nie ma. We wzorze na energię kinetyczną wychodzi ze energia jest wprost proporcjonalna do masy i kwadratu prędkości. Czyli np.: koło 2 razy cięższe będzie się poruszać 1/ pierw(2) prędkości koła lżejszego - czyli wolniej. Wychodzi że koło cięższe wolniej podskakuje ale energii ma tyle samo - możliwe że przy sprawnych amorkach nie będzie różnicy.


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
 


Wyświetl posty z ostatnich:
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 3
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach