rety kiedy to bylo kiedy chodzilem do szkoly i mialem fizyke lub liczylem calki... juz nic nie pamietam
chociaz prawa newtona jeszcze sa mi znane
no ok...
chodzi mi ogolnie o sytuacje gdy mamy identyczne kola ale o innej wadze...
jak wiadomo na te o wiekszej wadze dziala wieksza sila przyciagania ziemskiego i przez to maja wyzsza energie potencjalna...
wjezdzajac w dziure potrzeba wiecej energi by podbic kolo ciezsze niz to lekkie... czyli potrzeba wiecej energi zeby zamienic energie potencjalna w energie kinetyczna... kolo ciezsze trudniej podbic rowniez dlatego ze dziala na nie wyzsza sila grawitacyjna niz w przypadku kola lzejszego... czyli tez szybciej powinno opadac...
sam amortyzator bardziej sie wtedy meczy bo musi sobie poradzic z odprowadzeniem wiekszej ilosci energi...
chociaz z kolem lzejszym amortyzator musi odprowadzic mniej energi a sprezyny rowniez skuteczniej takie kolo odepchna...
mozna wytlumaczyc to na przykladzie 2 kamieni ciezkiego i lekkiego...
gdy rzucimy ciezkim kamieniem w ziemie to mniej sie odbije od ziemi niz ten lekki...
trzebaby uwzglednic jeszcze mase samochodu ktory dociska kolo do ziemi i sprezyne ktora rowniez wypycha kolo z powrotem...
biorac to pod uwage wlasnie sie zastanawialem jak duza jest roznica miedzy ciezkimi kolami a lzejszymi...
i jak bardzo wplywa to na prowadzenie samochodu...
na ciezkich kolach powinnismy teoretycznie tez pewniej wchodzic w zakrety poniewaz mamy bardziej obciazone boki samochodu... moze nie duzo ale zawsze...
ciezsze kolo rowniez dluzej sie rozpedza... silnikowi jest ciezej i potrzebuje wiecej paliwa wiec na lzejszym kole powinnismy miec mniejsze spalanie, obciazenie silnika jak i lepsze przyspieszenie...
sila tarcia na ciezkim kole rowniez jest wyzsza przez dzialajace na nie sily grawitacji wiec hamowanie powinno byc lepsze...
wiec mamy tutaj bezpieczenstwo jazdy (hamowanie i przyczepnosc) przeciwko mniejszemu spalaniu mniejszemu obciazeniu silnika jak i przyspieszeniu...
zastanawiam sie czy sa to odczowalne roznice i czy warto sie takim czyms przejmowac...
edit:
chociaz jak to mechu napisal na sztywniejszych amorach lzejsze kolo nie powinno wysoko podskakiwac bo na amortyzator bedzie szla mniejsza energia niz przy ciezszych kolach i powinien sobie latwo poradzic z odprowadzeniem energi...
to juz sam nie wiem co jest lepsze
_________________
pozdrawiam Łukasz