Forum starlet club pl Strona Główna
POMOC RejestracjaSzukajFAQ Rejestracja Zaloguj
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 1
Demontaż skrzyni biegów/wymiana sprzęgła/uszczelniacza wału
Autor Wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post Demontaż skrzyni biegów/wymiana sprzęgła/uszczelniacza wału 
Przy spokojnej pracy cała operacja zajmuje 1 dzień lub dwa wieczory Wink
Na początek demontujemy półosie:
-wołamy kogoś żeby wcisnął hamulec, odkręcamy śruby przegubów zewnętrznych, nie jest to konieczne, ale bez tego będą nam wisiały półosie pod samochodem a miejsca wiele nie ma;)
-następnie podnosimy auto, rozkręcamy kolumnę (najprościej) i wybijamy kielich przegubu ze skrzyni lub rozłączamy przegub przy skrzyni, wyjmujemy półoś-niech sobie gdzieś leży Wink
Kolejny krok to pozbycie się wszystkiego co trzyma się skrzyni od góry:
- demontujemy puszkę filtra powietrza oraz akumulator i otrzymujemy ładny dostęp od góry (P Cool:

-odkręcamy wysprzęglik

-idąc po przewodzie z wysprzęglika odkręcamy mocowania, a następnie podwieszamy wysprzęglik drutem np na chłodnicy


-rozłączamy wtyczkę przy jednym z mocowań rurki wysprzęglika (pionowo od góry w skrzyni)
-teraz schodzimy na dół i tuż nad prawą półosią odkręcamy 3 śruby mocujące linki wybieraka

- rozpinamy linki od wybieraka poprzez wyjęcie zawleczek (uwaga na podkładki)

- wykręcamy linkę prędkościomierza poprzez wykręcenie oprawki - to pomiędzy linkami wybieraka, dwa zdjęcia wyżej - trochę sprężynuje ale jakoś idzie Wink
Pora na rozrusznik Wink
-z tej samej pozycji co przy odkręcaniu linki prędkościomierza, patrząc w górę widzimy delikwenta, wyjmujemy wtyczkę oraz odkręcamy kabel pod czarną osłonką, przed wykonaniem tej operacji, dla zachowania zasad bhp, rozłączamy akumulator!


-od góry, za blokiem silnika wchodzą dwie śruby mocujące rozrusznik, klucz 14, ciężki dostęp, ale da się, odkręcamy i rozrusznik na stole Wink



No to teraz grubsza robota Wink
- podpieramy silnik pod miskę olejową jak najbliżej skrzyni, ale tak żeby było stabilnie, podpórkę można przywiązać do wydechu żeby się nie zsuneła - może być np drewniany kołek + lewarek na dole
-odkręcamy 'aż' 4 śruby łączące dzwon skrzyni z blokiem silnika, 2 u góry, jedna z przodu, jedna z tyłu wchodząca od strony bloku,
- odkręcamy śruby blaszanej osłony koła zamachowego wchodzące w skrzynię,
-odkręcamy łapę tylną skrzyni, można odkręcić tylko jedną śrubę w poduszce lub 3 śruby mocujące łapę do skrzyni, pierwsza opcja jest łatwiejsza w demontażu, trudniejsza w montażu, druga w obie strony trudna:P
- odkręcamy drugą łapę skrzyni mieszczącą się pod lewą podłużnicą, znów są dwie opcje - albo odkręcamy od skrzyni albo od poduszki, w drugiej trzeba pamiętać o kablu masy mocowanym do łapy,
- od tego momentu lub nawet wcześniej konieczna jest pomoc drugiej osoby, bo skrzynka waży jakieś 30-40kg Wink pomiędzy skrzynię a blok wkładamy jakiś śrubokręt i odpychamy, jak odejdzie - opuszczamy lekko silnik (ok 2cm) cały czas trzymając skrzynię, obracając i szarpiąc dzwon w osi wału korbowego zdejmujemy go, powinien zejść gładko Wink

Demontaż docisku:
- blokujemy koło zamachowe np tak:
- jeżeli nie jesteśmy jeszcze pewni że będziemy zakładać nowy docisk i tarczę, zaznaczamy wzajemnie położenie docisku i koła zamachowego, a następnie odkręcamy śruby docisku 'na krzyż' co 1-1,5 obrotu aż do całkowitego wykręcenia, żeby sprężyna membranowa się nie wygieła,
Koło zamachowe:
- znowu zaznaczamy położenie tym razem koła względem wału (w otworze na wałek sprzęgłowy),
-taka sama blokada jak poprzednio tylko lepiej żeby ktoś trzymał element blokujący bo tutaj będzie znacznie ciężej odkręcić Wink
-6 czarnych śrub z jakiegoś magicznego metalu Razz i koło schodzi Wink

Uszczelniacz wału po zdjęciu koła zamachowego jest już na wierzchu, nie trzeba nic odkręcać, mały śrubokręt w rękę i podważamy raczej od zewnętrznej krawędzi, najważniejsze to nie uszkodzić gładzi na osłonie lub wale, przed zdjęciem uszczelniacza dobrze jest wyczyścić z całego syfu,

nowy zakładamy wciskając ręką ile się da, a potem dobijamy delikatnie dookoła czymś tępym, tak aby uszczelniacz nie wystawał z osłony.
Zakładamy koło zamachowe i dokręcamy, tym razem blokada w drugą stronę, zwracamy uwagę na ustawienie które zaznaczaliśmy wcześniej.
Do założenia tarczy sprzęgła i docisku potrzebny będzie jakiś wałek, najlepiej stary wałek sprzęgłowy, ale może też być jakikolwiek który ciasno wejdzie w wielowypust tarczy, wciskamy ten wałek do tego otworu w środku koła zamachowego tak aby tarcza była z nim w jednej osi, na to nakładamy docisk, sprawdzamy ustawienie względem koła (jeżeli zakładamy stary) i przykręcamy tak samo jak odkręcaliśmy, 'na krzyż' co 1-1,5 obrotu śruby.
Wymieniamy lub nie łożysko oporowe, smarujemy bardzo cienko wielowypust wałka sprzęgłowego i powierzchnię po której przesuwa się łożysko smarem z MoS itp.
No i możemy zakładać skrzynię. Kolejność prawie odwrotna z tym że lepiej po włożeniu skrzyni w otwór w tarczy lepiej najpierw zgrać trzpienie centrujące między skrzynią i blokiem a potem złapać 2 śrubami całość żeby już się nie rozeszło, potem łapy itd Wink
Przy całej tej operacji można również wymienić olej w skrzyni chociaż można to zrobić też bez zdejmowania bez najmniejszego problemu.
Olej w mojej wyglądał tak:

Fajna zupa?Razz

Mam nadzieję że komuś się przydadzą moje wypociny Wink
Pozdrawiam


_________________
Starlet P8 'Jeans' 2EE Bi-fuel Edition 95' >280kkm

Kuba Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
 


Odpowiedz z cytatem
Post  
Super sprawa - dzięki. Przyda mi się bo temat przede mną. Pytanko o przegłób wewnetrzny który na zdjeciu ewidentnie jest w 2 kawałkach - nie dało sie półośki ze skrzyni wyrwać?

Pozdro!


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Przede mną wymiana sprzęgła Razz
Dzięki za dokładny opisik ze zdjęciami


_________________
Toyota Starlet 1.3 si Rok prod. 1991 82km
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Przegub wychodzi bez problemu ze skrzyni, wystarczy puknąć młotkiem przez drewniany klocek i już, ale nie wiedziałem jak to się odbije na uszczelnieniach półosi więc wybrałem taką metodę Wink


_________________
Starlet P8 'Jeans' 2EE Bi-fuel Edition 95' >280kkm

Kuba Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Ktoś wymieniał sprzęgło w tercel - podobnie się to robi:

http://www.youtube.com/watch?v=pJtuTysRziI&feature=related

BTW - w naszych autach chyba nie ma łożyska pilotującego wałek sprzęgłowy (umieszczonego w wale korbowym)?

Pozdro!


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Wydłubałem sławetny uszczelniacz wału, i oczom moim ukazał się ciekawy widok. Na wale, w miejscu styku uszczelniacza i wału jest MEGA rów mariański. Jest on wyczuwalny paznokciem wiec zacząłem powątpiewać aby uszczelniać mógł go wytrzeć.


Foto z komórki - nie zabrałem aparatu.

Taki rów zrobili w fabryce czy guma wytarła japońską stal?? Zamierzam jakoś płycej wbić nowy uszczelniacz ale nie wiem czy i tak nie trafi na ów rów. Ponadto siemering miałem nie równo wbity choć wyglądał na oryginalny (ok 0,2 mm przekoszenia).


_________________
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Wielkie dzięki za pomoc sprzęgło wymienione Razz
Robiłem to pierwszy raz i obyło się bez żadnych problemów pół osie wyszły z gniazd bez problemu !! Very Happy Gwiazdka śmiga jak szalona Razz


_________________
Toyota Starlet 1.3 si Rok prod. 1991 82km
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Witka.
Pytanie: czy rozróżnia się uszczelniacze półosi na PRAWY i LEWY, czy montować ten sam na obydwie strony?
Pozdrawiam
Sosna


_________________
EP81 1,3 12V 2E-E XLi 1991
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Nazwa Skype
Odpowiedz z cytatem
Post  
Przeważnie na simmeringu jest kierunek obrotu, więc jeżeli tego typu są uszczelnienia to ma znaczenie strona. Nie wymieniałem więc nie wiem jakie są konkretnie.


_________________
Starlet P8 'Jeans' 2EE Bi-fuel Edition 95' >280kkm

Kuba Wink
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
czy ktos ma zdjęcia z wymiany sprzegla?
chcialbym zmienic w swojej Smile


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Na piątek najpóźniej by były, bo będęto robił po godzinach. Ale mogę pocykać fotki

Edit : jednak złapię się tego w sobotę bo na ten tydzień mam auto po przejechaniu krawężnika przy 120kph do zrobienia (ratowanie gwintu, wymiana wahacza, magla, galki kier.) Ale na oewno przy wymianie sprzęgła w czerwonym dioble zrobie foty.
Środa 4.03 - ide do garazu Wink


_________________
'88 1E Strzał w bok > olmet
'99 4E-FE Costam dłubie
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Odpowiedz z cytatem
Post  
Atomowsky napisał:
Środa 4.03 - ide do garazu Wink


a tu juz piatek Razz

ale sobie zalatwiles dlubania na chyba 2 tygodnie Razz

ja oddaje starlete na wymiane sprzegla do znajomego mechanika jednak za duzo do roboty Razz


_________________
pozdrawiam Łukasz Smile
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
 


Wyświetl posty z ostatnich:
Odpowiedz do tematu Strona 1 z 1
  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach